‘e

CAIRO INSTITUTE

FOR HUMAN RIGHTS STUDIES

ATNUSIS bt
AL

In Ibn Roshd Salon:With the Exception of Imported Technology,
How Has Arab Media Changed between June 1967 and April
20037

May 6, 2003. | Uncategorized

During a seminar held by the Cairo Institute for Human Rights Studies (CIHRS), titled: “With the Exception of
Imported Technology, How Has Arab Media Changed between June 1967 and April 2003?”, Bahey EIl Din Hassan,
CIHRS Director linked at the beginning the June 1967 setback with April 2003. He pointed at first to the fact that the
defeat of June '67 was not realized except after five days of the war; the Arab media was claiming that the Arab
armies were the strongest in the Middle East, in addition to the weakness of the Zionist enemy before them, and the
sure entry of Tel Aviv. Hassan stated that one of the most prominent media people at the time was Ahmad Said, the
announcer in the Voice of Arabs (Saowt Al-Arab) radio station. This man continued to hail untrue victories, for the Arat
public to realize afterwards that they knew nothing — they were unaware of the reality about the weakness of Arab
armies and regimes, as compared to the strength of the Zionist enemy.

In April 2003, on the other hand, the Arab peoples were not preparing for an Iraqgi victory over the American forces.
However, still the public was prepared by both the Iraqi leadership and media for what was called Baghdad’s battle.
The Iraqi discourse was promoting for obliterating the American forces on the doors of Baghdad. The star at the time
was the lraqi Minister of Information, Said El-Sahhaf, who followed the same style of Ahmad Said, even if
humorously. Moreover, the media misleading was also prominent on the covering of the Iraqi people’s stance from
Saddam Hussien, which was not disclosed except after the fall of Baghdad.

Hazem Abdul Rahman, the deputy Editor-in-Chief of Al-Ahram, that in 1967 Ahmad Said was forced to announce the
communiqués, which were welcomed by the Arab public, prepared for them, then. However, with the events in Iraq,
and despite the proliferation of newspapers, journalists, mass media, and satellite broadcasting, still a large sector of
the Egyptians were addicted to this misinformation. In fact, when they were faced with information that Iraq will not
hold before the American forces, they refused to believe so. Abdul Rahman argued that as a result, the reporters were
asked to mitigate their tone, so that the reader would not be shocked, pointing to the fact that many papers followed
suit and filled the reader’s mind with mistaken information, which caused great frustration among the readers later
on.

No Comparison
The journalist Hussien Kroom, the Director of Al-Qods Al-Arabi Newspaper Office in Cairo, started by denying any
similarity between the events of June 1967 and those of April 2003. To him the setback was deeper because the
media was talking about sweeping Tel Aviv; however, with the modern event, no one imagined that the Iraqis will be
able to defeat the Americans. In fact, he maintained that the media delusion was created by the US side through
masking the main objectives of this war.

1/3



Kroom illustrated that the US from the very beginning tried to throw the responsibility of the war on the Iragis, by
blaming it on Saddam’s refusal to step down from power. They were then oblivious of the statement of the Foreign
Secretary Collin Powel before the American Congress maintaining that changing the Iraqgi regime is but the
introduction for changes in the region that accord with the American interests.

Kroom asserted that among the attempts at media deception were those trying to convince the public that the Iraqi
people did not resist, despite the existence of actual struggles against this aggression. He added that some tried to
compare the earlier demonstrations in Iraq to a people’s uprising against the ruling regime, although as seen the
numbers of those participating in them were not more a few dozens vis-a-vis the thousands who went out in other
demonstrations demanding the American withdrawal from Iraq.

International Deception

Tarek EI-Shimi, the correspondent of Abu Dhabi Channel, pointed at the beginning to the fact that this misleading
approach by the Arab media is part of a bigger system of international deception on several levels. He posed the
question: what do we call the distortion of the Arab image, and the degradation of the black’s image, compared to the
attribution of brilliance and supremacy to the Jews?

EI-Shimi confirmed that the deceiving communiqués of June 1967 were only a matter of obedience to the oppression
of the state and its full control over the media, who had no other option to act otherwise. Nevertheless, what
happened in April 2003 through Al-Sahhaf was flagrant lying contradicting the very well known results of the fight. The
paradox, on the other hand was that inasmuch as the charisma and impact of the man captured us, particularly when
he disclosed the false nature of the Americans, his sudden disappearance left many question marks and queries
about how he could have been given such a grave task for supporting the spirit of resistance.

However, irrespective of Al-Sahhaf’s actions, a close look at the mass media and the satellite channels is enough to
show us that they have fallen into the trap. It is true that they have broadcast images of Iraqi resistance, but still they
were unable to rid themselves of American pressures that imposed the use of certain terms, such “campaign” or
“attack” rather than “aggression”, and the hosting (satellite channels) of American-oriented Iraqis.

EI-Shimi illustrated his argument by reminding of the broadcasting by Arab satellite channels of the process of tearing
down Saddam Hussein’s statue — for hours — in imitation of Western channels (upon the pretext of media coverage
competition), as if the destruction of the statue was the main purpose of the invasion.

Lies

Tarek Hassan, a reporter of Al-Ahram newspaper, talked about his experience of visiting Iraq prior to the war and the
difficulties he faced in reporting the truth about events there starting with the strict procedures imposed by Iraqi
officials, the censorship through the assignment of a press escort, and the reviewing of the sent reports while keeping
the originals by the Iraqis.

Hassan stated that the material sent were routine news, in addition to coverage of press conferences. Those who
violated these rules would have been fortunate to have been merely sent home. He asserted that the Arab media was
expressing a point of view not objective truth, because his visit to Baghdad disclosed the lies propagated. In the
forefront of such lies was the claim that foreign blockade was behind the poverty of the Iraqi people, this was only
part of the truth; in fact, the Iraqi officials were the greater and the “more damned” cause, as this blockade rather
increased their wealth and their monopolies.

The second lie is that the Iragi people welcomed the demonstrations in the Egyptian street; he maintained that the
Iragis rather wondered about the cause of these demonstrations. Indeed, the Iraqis felt deep bitterness about the
money spent by the state on hosting Arab journalists in hotels staffed by Iraqis.

Furthermore, the Iragi regime set military mechanisms inside civil areas. Three-quarters of the reporters, during the
war, were only reporting viewpoints, and possessed no information, because Al-Sahhaf monopolized the information

whose message boiled down to announcing the fall of civilians without giving any data on military losses.
2/3



Mr. Hassan maintained that we had wanted to reverse the perspective, so we talked about Iraqgi resistance — which
was only wishful thinking. What existed was what could be called party resistance and organized resistance by some
government-affiliated parties; nevertheless, had there been any resistance by the people, we would have seen the
scene of the Nativity Church repeated.

He also pointed out to the fact that some Arab governments sold their standpoints to the Americans. At the same time
they have sold their media in a different way. At this point, Hassan emphasized the importance of holding fast to the
professional conscience in the Arab media, maintaining that in this battle many ethics were forsaken in a considerable
number of newspapers.

Media School
Salah Eissa, the Editor-in-chief of Al-Qahira Newspaper, maintained that for over 40 years one media school has
been followed, reiterating the same lies and stories.

Eissa stated that in June 67 we have only heard Egyptian radio stations and refused to hear others. Our first reaction
when we discovered the defeat was to talk about treason, to analyze the treacherous people, and to talk about the
differences between the followers of Colonel Amer and those of Nasser.

He added that the Arab nation had invested its hope in Saddam, and on 1 April it was said that he betrayed us. For
example, he referred to the series of articles by the deceased journalist Adel Hussein after the second Gulf War,
where he talked about the Iraqi army that wore that Americans out and wasted an endless amount of their
ammunition, telling a story about the American army firing missiles on donkeys (the story which Eissa compared to
that of ambush dogs that was reiterated about Baghdad airport).

He stated that both the Egyptian and the Iragi media in 1967 and 2003 were characterized by being mobilization-
oriented and directed. In free media, he added, it is possible to have a degree of bias; however, it is kept to the
minimum and within the boundaries of professional traditions.

In the Egyptian media, for instance, not one paper or channel was keen on inviting a member from the Iraqi
opposition to interview him/her about the issue — referring this to intimidation under the pressure of certain political
powers. He maintained that Al-Ahram had tried in the early days of the war to present the events neutrally, but was
faced by fierce attacks.

Eissa argued as well that some nations welcome deceit, the media was brainwashing.

Bahey El Din Hassan pointed to the paradox that despite the great difference between the monophonic primitive
media dominating the Arab world of 1967, and the modern, polyphonic, satellite-supported media of 2003, still the
deceit persisted. The media misled the public in terms of the reality of events, in 1967 and 2003 alike

Another paradox is that of the image created for Saddam Hussein as a defender of the Palestinian cause, while in
reality he has offered nothing to support it. Indeed his weapons were directed the other way, either towards Iran or
Kuwait, in addition to his major contribution to the impoverishment of the Iraqis, as it was disclosed after the war that
he was hiding millions of dollars.

Hassan concluded that the Arab press was fiercer in defending Saddam Hussein than his tanks, pointing that
Saddam’s notorious statement, “the reporter is cheaper than the tank,” does not only mean that the reporter can be
bought with money, but can also sell the conscience and false images.

3/3



	In Ibn Roshd Salon:With the Exception of Imported Technology, How Has Arab Media Changed between June 1967 and April 2003?

